Priekšpiedziņas sacīkšu laiva

atm-52

Tradicionālo sacīkšu laivu viena no lielākajām problēmām ir ts. kursa noturība. Lielā ātrumā uz sporta laivu ļoti nozīmīgi iedarbojas aerodinamiskais cēlējspēks. Spēja vēja brāzma vai nepamanīts vilnis, un …laivas priekšēja daļa uzlido, pie kam propelers turpina dzīt laivu uz priekšu. Bieži vien šādi „uzlidojumi” ir ne tikai ļoti nepatīkami un izslēdz sportistu no cīņas, bet arī bīstami sacīkšu braucēja veselībai un dzīvībai. Sacīkšu braucēja atrašanās vieta laivas priekšgalā ir visai riskanta sadursmju gadījumos. „Laurita 4” tika projektēta ar mērķi uzlabot drošību. Sacīkšu braucēja „darba” vieta ir laivas aizmugurē, pašā drošākajā vietā,kur to papildus aizsargā dūralumīnija cauruļu karkass,savukārt dzinējs un propelers ir izvietoti laivas priekšpusē. Kursa noturību nodrošina trīs sinhroni darbojošas vadības spuras, savukārt korpuss, kurš, pēc būtības, ir spārns ar eleroniem,ļauj efektīvi izmantot turbulento (ts. virsprofila) gaisa plūsmu, nodrošinot precīzu pagriezienu izpildīšanu. Pilnā gaitā „ Laurita 4” kontakts ar ūdeni ir vien dažu A4 formāta lapu lielumā laivas priekšpusē. Izplūdes gāzes tiek izvadītas zem spārna, kur, kopā ar uzplūstošā gaisa un propelera šļakatu kopumu rada papildus cēlējspēku un nosacītu reaktīvo momentu. Tai pat laikā izplūdes troksnis samazinās skaņas viļņu interferences rezultātā, un laivas gaita būs klusāka.


U.Atmats. Atgriežoties no Diseldorfas

atm-54

Visa „Lauritas 4” komanda: Evita,Uldis, Andis, Māris un Aleksandrs (Zarečņevs – labs un vecs paziņa, ūdensmotsportists un šī sporta veida tehniskais tiesnesis – kārtīgs līdzētājs visā BOOT 2012 pasākumā) esam atgriezušies mājās. Pie mūsu mīļajiem, pie Liepājas un visiem, kas mums juta līdz un palīdzēja tikt uz šo pasaules līmeņa ūdens forumu.
Ieskaitot iebraukšanu un pašizgatavotā stenda uzstādīšanu (liels brīnums organizatoriem – BOOTā parasti eksponenti visu pasūta jau gatavu par fantastiskām cenām), kopā Vācijā pavadījām gandrīz 13 dienas. Ja neskaita pēdējo izstādes dienu, kuru parasti apmeklē gadījuma apmeklētājs, visas izstādes dienas bija ārkārtīgi piesātinātas, interesantas un nozīmīgas. Ieskatu izstādes noskaņās varat gūt www.boot.de un klātpieliktajā galerijā. Tēlaini izsakoties – salieciet kopā desmit Ķīpsalas izstāžu kompleksus un gūsiet aptuvenu iespaidu par BOOT Duesseldorf apmēriem. Kompleksā kursē vairāki iekšējās satiksmes autobusi, galerijā strādā horizontālais apmeklētāju transportieris (ap 350 metus garš), kurš taupa apmeklētāju laiku un „kājas”. Ļoti izplatīti ir dažādi mazizmēru divriteņi, skrejriteņi un citi „eko” braucamie. Šajā izstādē atvērta bija 17 halles, vairākas gan bija dubulthalles (piem. 8a un 8 b). Precīzs eksponentu saraksts bija uz 92(!) A4 formāta lapām.

Kontakti, kontakti un vēlreiz kontakti… ar cilvēkiem un pasaulslavenu zīmolu turētājfirmu pārstāvjiem, kurus satikt citādi diez vai izdotos. Viņu viedokļi par „Lauritu 4”, par mūsu uzņēmību un nemitīgais izbrīns par to, ka neko netirgojot izstādē esam tajā ieradušies. Izbrīns un sajūsma par mūsu visai glīto saliekamo stendu un cienastam līdzpaņemtajiem pazīstama Latvijas ražotāja saldumiem (kura produktus, konfektes un šokolādes, mēs iegādājamies par saviem līdzekļiem – Latvijas biznesa izpratnes realitāte). Apsteidzot stāstījumu, jāmin, ka esam personīgi no Arnes fon Heimendāla kunga (viens no BOOT Duesseldorf direktoriem) atkārtoti uzaicināti (uz tikpat „drastiskiem” noteikumiem – bez īres maksas par teritoriju) piedalīties BOOT 2013. Vēl vairāk. Arnes k-gs mums akcentēja iespēju bez maksas nākamajā izstādē rīkot „šovus” milzīgajā demo-baseinā (2100 m2). Visas 2013. gada izstādes laikā vairākas reizes dienā!

Esot tiešā kontaktā ar pasaules līmeņa ūdens atpūtas industrijas piedāvājumiem, sapratām un „izstrādājām” konceptuāli jaunu saliekama ūdens velosipēda modeli, kuram kā piedziņas sistēma tiks izmantots mezgls (ierīce), pie kura patentēšanas pasākumiem jau šobrīd strādājam. Tikai izklāstot „Svetlanas” (tā sauks jauno izstrādājumu) koncepciju, mums jau ir garantēts pirmais pircējs Vācijā un seši–septiņi nopietni interesenti. Zīmīgi, ka pirmais klients uzstājīgi vēlējās iemaksāt tādu kā drošības naudu! Tikpat zīmīgi ir tas, ka arī Latvijā mums jau ir pirmais nopietnais interesents.

Ir pilnīgi skaidrs, ka tieši BOOT 2012 bija pamats un katalizators augšminētajai idejai; sava veida „laboratorija” šī ekspromta dzimšanai un virzīšanai tālāk.

Kā vēl viens būtisks notikums jāmin tikšanās ar Hendriksa un Vodpauera kungiem, kuri, paši esot aktīvi ūdensmotosportisti,pārstāvot savu ūdensmotosporta kopienu, uzaicināja mūs ierasties Anglijā uz jebkurām(!) viņu ūdensmoto sacensībam, apsolot noorganizēt „Lauritas 4” piedalīšanos tajās, kā arī uzaicinājums ņemt dalību t.s. rekordbraucienos sporta sezonas beigās. Uz mūsu puses biklajiem iebildumiem par to, ka „Laurita 4” vēl nav iemēģināta, sekoja paskairojums: mēs (Hendrikss un kolēģis) esam profesionāļi un redzam, ka šī laiva ies! Vēlamies to redzēt Anglijā. Ar prieku šo uzaicinājumu pieņēmām.

Kā ļoti cerīgi jātzīmē iespējamie sadarbības uzmetumi ar vairāku vācu un holandiešu kompāniju pārstāvjiem to ražoto materiālu un tehnoloģiju pašpielietošanas un izplatīšanas jomā. Taču tas jau būs cits (biznesa) stāsts. Simptomātisks ir fakts, ka varākas rietumu kompānijas izteica vēlmi „caur mums” virzīties uz austrumu pusi, t.i. Krieviju.

Šajā izstādē netika dalītas balvas, diplomi un medaļas. Galvenais guvums bija personiskie kontakti, nozares tehniskā līmeņa izpēte un apziņa, ka arī mēs mūsu mazajā valstī kaut ko nopietnu spējam un varam būt interesanti lepnajiem rietumniekiem. Mieles izraisīja izstādes laikā apjēgtā patiesība, ka par Latviju reāli kaut ko ir dzirdējis tikai retum retais un tiekam jaukti ar Krieviju vai Lietuvu. Acīmredzams, ka līdzekļi t. s. Latvijas tēla veidošanai ārvalstīs tiek šķiesti tikai attiecīgo darboņu pašnodrošinājumam. Noslēgumā vēlreiz komandas un savā vārdā pateicos visiem, kas palīdzēja „Lauritai 4” tikt līdz Diseldorfai. Žēl, ka nevaru šos vārdus pasacīt arī kādai valsts institūcijai…

Priekšā milzu darbs, kļūdas, neveiksmes, risinājumu meklējumi un … uzvara ! Jo tikai ar šo pārliecību par darāmām lietām mums ir izdevies tikt līdz patreizējam stāvoklim.

Latvijas, tātad arī visu mūsu, vienīgā attīstības nākotne ir patiesi inovatīva daudznozaru ražošana!!!